Zeilmakerij | Tentatelier | Kussenatelier

 
 











Het proces voor bootkappen en -tenten

U als klant staat centraal. Omdat uw wensen vrijwel altijd uniek zijn en uw boot nooit een precieze gelijke kent, is ieder te maken product een stukje zuiver maatwerk. Lang leve het ambacht! Het proces van het eerste gesprek met u waarin wij uw wensen bespreken en koppelen aan de beste mogelijkheden tot aan het gemonteerde afgeleverde product kent heel veel aandachtspunten. Bovendien is een kap of een tent vrijwel altijd erg gezichtsbepalend; niet zelden bepaalt het wel
35 of 40% van het gezicht van de boot. Alle reden dus om serieus om te gaan met uw investering!


Intake
Wij bespreken met u het gewenste product. Dit doen we aan de hand van door uzelf omschreven specificaties, verwijzingen naar door uzelf opgemerkte voorbeelden uit de praktijk, of voorbeelden uit ons portfolio. Dit gebeurt ook vaak op de boot zelf. Juist omdat iedere boot anders is, is het van belang dat we direct kennis nemen van de specifieke kenmerken van uw boot. Dit kan soms ook vooraf gaan door emailcontact. U mailt ons uw wensen met fotomateriaal van uw boot. Zo kunnen we samen met u heel doelgericht en efficiënt het intakegesprek ingaan.


Offerte
U ontvangt altijd een duidelijk omschreven offerte met daarin alles waar we tijdens de intake over hebben gesproken,
zoals de soort stof, de soort buizen, levertijden en natuurlijk de prijs.


Aan het werk
Wanneer u nog niet eerder een tent op de boot hebt gehad, moet er veel gebeuren. Het ontwerp is globaal bepaald, de buizen moeten worden gebogen. Dit kan zijn van aluminium of RVS. Aluminium is goedkoper, RVS duurder maar ook fraaier en vele malen duurzamer. Wij werken altijd met minimaal 22 mm RVS profielen en 25 mm aluminium profielen. Wanneer de buizen zijn gebogen en gemonteerd op de boot, gaan we over tot het mallen. Dit mallen is geduldig en nauwkeurig werk, alles wat we doen is anticiperend op dat wat er later in het naaiatelier gemaakt moet worden. Wanneer de mal geplaatst is hebben wij bijna altijd weer contact met u. Nu kunt u een indruk krijgen van het ontwerp en we kunnen
goed met u bespreken waar bijvoorbeeld de ramen en de ritsen moeten komen. In voorkomende gevallen kan dit ook weer via e-mail gebeuren.


Het naaiatelier
De mallen worden zorgvuldig geknipt tot de gewenste patronen. Omdat alle kappen zo strak mogelijk gemaakt moeten worden, is het van belang de patronen op de juiste wijze toe te passen en tijdens het stikken rekening te houden met overlap van de stof en de spankrachten die later gebruikt worden om de kap te spannen. De ramen, de risten en de deuren worden ingetekend en aangebracht.


Het proefplaatsen

Omdat er tijdens het proces van het mallen en het stikken van de geknipte patronen vrijwel altijd wat verlies van de beste maatvoering optreedt, is er altijd eerst een proefplaatsing. In veel gevallen is er dus nog wat correctiewerk om tot het beste resultaat te komen. Het correctiewerk gebeurt altijd in het atelier.


De definitieve montage
Eenmaal goedgekeurd na de correctieronde vindt de afmontage plaats. De knopen worden gezet en de banden gespannen op de geplaatste broekkrammen. Uw gemonteerde kap is klaar voor gebruik, en bij goede zorg klaar voor een jarenlang plezier. Veelal krijgt u van ons bij de aflevering nog wat gebruikerstips, waaronder ook de beste manier van onderhoud.
Een goed onderhouden kap kan wel 8 tot 10 jaar meegaan!


Waar ligt uw boot?
Werkzaamheden voor de pleziervaart geschieden altijd op voor ons bereisbare afstand.
In principe behandelen wij alle orders die binnen een straal van 20 kilometer van Assen of Hoogezand liggen. Hierbij brengen wij wel reiskosten in rekening Wanneer de afstanden groter worden is het efficiënter om de boot naar Assen, Hoogezand of Kropswolde te varen. In Kropswolde werken wij hiervoor samen met jachthaven Allround Watersport,
zie ook www.allroundwatersport.nl


De boot op het droge.
In bepaalde gevallen is het wenselijk en soms zelfs noodzakelijk dat de boot gedurende de werkzaamheden op de wal komt te staan. In dat geval zijn er 3 mogelijkheden.
• U vaart de boot naar Allround Watersport, waar boten tot 35 ton bediend kunnen worden
• Kleinere boten (sloepen e.d.) kunnen ook naar Hoogezand gevaren worden. Bij Aqua Sport bestaat de mogelijkheid op de wal gezet te worden. Altijd in overleg, omdat gewicht hier een rol speelt. Zie ook www.aquasports-hoogezand.nl
• U huurt onze trailer en brengt de boot naar onze werkplaats, nadat u hem bij uw eigen haven uit het water heeft gelicht en op de gehuurde trailer heeft geplaatst.
Prijs Euro 45,00 per dagdeel.Borgsom Euro 350,00